Conflicten en conflictoplossing

MKB Conflict

Een veelvoorkomend conflict binnen het MKB is de wanprestatie. Wanprestatie is als de wederpartij "tekortschiet" in zijn verplichting die op grond van een overeenkomst door partijen in het leven is geroepen en het tekortschieten moet "toerekenbaar" zijn. Of het tekortschieten toerekenbaar is, hangt van van de specifieke omstandigheden van het geval. Tekortschieten kan in allerlei vormen voorkomen, zoals het niet-nakomen, het onvolledig nakomen of het onjuist nakomen. Alleen de wanprestatie op zichzelf is niet voldoende om daaraan direct consequenties te mogen verbinden.


Naast de wanprestatie moet er ook sprake zijn van verzuim. Daarvoor dient u in veel gevallen eerst een ingebrekestelling te versturen. Daarmee geeft u uw klant of opdrachtgever een laatste mogelijkheid om tot nakoming over te gaan binnen een redelijke termijn. Sorteert de ingebrekestelling geen effect, dan kunt u (rechts)maatregelen treffen. U kunt nakoming en/of schadevergoeding vorderen. Bij wanprestatie is het uitgangspunt dat de overeenkomst - voor zover mogelijk - in stand blijft. Essentieel bij het treffen van maatregelen is dat zowel de wanprestatie als het verzuim vast staat. Daarom is het verstandig om in dergelijke situaties om juridisch advies te vragen.


Ontbinden

Als uw klant tekortschiet in zijn verplichting die op grond van een overeenkomst door partijen in het leven is geroepen, dan heeft u de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden. In dat geval bent u van de overeenkomst af. Bij de ontbinding ontbreekt de zogenaamde 'terugwerkende kracht'. Dat wil zeggen dat de rechtsgrond van de prestaties die al verricht zijn, niet komen te vervallen. U wordt daardoor niet van rechtswege schadeloos gesteld voor de al gerealiseerde verplichtingen. De schadevergoeding moet u naast de ontbinding nog vorderen. Daarnaast heeft de ontbinding geen goederenrechtelijke werking, wat van belang is als u aan uw klant al wel producten heeft geleverd en daar nog niet voor betaald is. Ook in dat geval zult u de schadevergoeding naast de ontbinding nog moeten vorderen. MKB Legal Services helpt u bij het ontbinden van de overeenkomst en het vorderen van schadevergoeding.


Conflictoplossing

In veel gevallen bestaat het conflict niet uit één gebeurtenis, maar ligt er een reeks aan gebeurtenissen en/of oorzaken aan het conflict ten grondslag. MKB Legal Services is gespecialiseerd in conflictonderhandeling om minnelijk tot een oplossing te komen waar beide partijen zich in kunnen vinden. Om een succesvolle oplossing te vinden wordt ingezoomd om zowel de principiële belangen als de positionele belangen van beide partijen. De oplossing zit in (één van) de gedeelde belangen van partijen om tot een oplossing te komen. Met ruim 10 jaar ervaring in conflictonderhandeling kan MKB Legal Services u helpen om succesvolle oplossingen te vinden bij een gerezen conflict.


Wij helpen u graag met het oplossen van het conflict met uw klant of opdrachtgever.